Hz. Âdem’in (s.a.v.) yaşadığı cennetin neresi olduğu konusu âlimler arasında farklı şekillerde ele alınıp değerlendirilmiş ve ihtilaflara sebep olmuştur. Araştırmada faydalandığımız Tabersî Hz. Âdem ve Hz. Havva’nın yaşadığı cenneti görüş belirtmeden ulemâ tarafından zikredilen görüşlere yer vermekte, yeryüzü, ahiret cennetti ve göklerde farklı bir cennet olduğu görüşlerine yer vermektedir. Âlûsî ve Sıddîk Hân ise bu cennetin yeryüzünde olduğunu ifade etmektedirler. Her iki müfessir de ahiret cenneti olması durumunda şeytanın oraya girmesini mümkün görmemekte, ayrıca Âlûsî ahiret cennetinin kıyamet günü müminler için hazırlanan yere denildiğini dile getirmektedir. Âlûsî bu konuda biraz daha tafsilata girerek tasavvuf ehl-i tarafından ileri sürülen ve bu cennetin yeryüzünde bulunduğu, arifler tarafından ruhlarıyla bu gün de ziyaret edildiği görüşünü nakletmektedir. Daha sonra bu iki müfessir Hz. Âdem ve Hz. Havva’nın cennetten çıkarıldıktan sonra düştükleri yer konusuna değinmişlerdir. Hz. Âdem’in Serendib’e Hz. Havva’nın da Cidde’ye düştüğünü, Âlûsî şeytanın da el-İbilleti denen yere düştüğünü belirtmektedir. Şa‘ravî ise daha farklı bir görüş ileri sürerek bu cennetin ahiret cenneti olmadığını kesin bir dille ifade ettikten sonra bunun bir tecrübe cenneti olduğunu, bu cennetten inmelerini de insanlığın yeryüzüne ilk inişi olarak değerlendirmektedir. Bu konuda kısaca üç görüş bulunmaktadır. Ahiret cenneti, yeryüzünde bulunması ve göklerde ahiret cenneti dışında bir yer olmasıdır.
The issue of where the paradise in which the prophet Adam (pbuh) lived has been discussed, and evaluated in different ways among scholars and has led to disagreements. Tabersi,which we used in the research, includes the opinions mentioned by the ulama without commenting on the paradise where the prophet Adam and Eve lived, and gives place to the views that there is a different paradise in the earth, the hereafter, and the heavens. Alusi and Siddik Khan, on the other hand, state that this paradise is on earth. Both commentators do not consider it possible for the devil to enter the hereafter if there is a paradise, and also Alusi states that the paradise of the hereafter is the place prepared for believers on the Day of Judgment. Alusi gives a little more detail on this subject and conveys the view put forward by the people of mysticism, and that this paradise is on earth, and that it is visited by the sages with their spirits today. Afterward, these two commentators mentioned the place where the prophet Adam and Eve fell after being taken out of the paradise. They state that the prophet Adam fell in Serendib, and Eve fell in Jeddah, and the Alusi devil fell in a place which called al-Ibiletti. Sha-ravi, on the other hand, put forward a different view, and after expressing that this paradise is not the paradise of the hereafter, he considers that it is a paradise of experience, and that their descent from this paradise is the first descent of the humanity to the earth. There are three views on this subject. The paradise of the hereafter is that it is on earth and there is a place in the heavens other than the paradise of the hereafter.
By subscribing to E-Newsletter, you can get the latest news to your e-mail.